Dit was ... mei
Tussen driftbuien en fietstochtjes, een maand met minder haast en meer chaos.
Hallo daar! Welkom bij mijn terugblik naar de voorbije maand waarin ik een dagboekfragment deel, samen met lees- en kijktips.
Het archief van de vorige edities van deze serie vind je hier. Je bent van harte uitgenodigd om in de reacties te delen hoe jouw maand was. 💬
👨👩👧 Gezin & ik
👧 Nee, nee, nee!
Wij zitten er middenin. De peuterpuberteit. De fase waarin je kind voortdurend nee knikt, haar bord door de kamer smijt en je ‘s ochtends al uitgeput bent nog voor je je eerste koffie op hebt. Bij elke nieuwe sprong, elke driftbui, elke “ik doe het zelf”-actie denk ik bij mezelf: het is een fase, het is een fase, het is een fase, … Soms geloof ik het zelfs.
En ergens weet ik ook, ik ga dit missen. Niet het gekrijs of de driftbuien, maar haar kleine handje dat de mijne zoekt en haar trots als ze haar eigen jas aankrijgt (met de capuchon aan de verkeerde kant, maar details).
Journalist Thomas Detombe zei het mooi: het zilveren randje wordt feller naarmate de jaren verstrijken. En hij heeft gelijk. De chaos van vandaag wordt het vergulde verleden van morgen.
Vroeger had ik toekomstplannen, vandaag heb ik een peuter met divakuren en morgen heb ik een hoofd vol verhalen die ik nu nog niet helemaal kan waarderen. Maar goed. Het is een fase. Toch?
🌳 Van schermtijd naar boslucht
Mei was de maand waarin ik minder ging werken. Minder uren, meer ademruimte.
Ik heb plots tijd voor kleine avonturen met onze dochter. Een ritje naar de bakker op de fiets, een tussenstop in het park of even langs de bib om vijf prentenboeken (en eentje voor mezelf) te scoren. Op thuiswerkdagen is zo’n pauze goud waard. Laptop dicht, schoentjes aan, de natuur in.
En het doet iets met mij. Ik ben rustiger. Meer aanwezig. Ik voel dat ik weer zelf aan het stuur zit van mijn dagen, in plaats van meegesleurd te worden door de agenda.
Natuurlijk is dat niet uit de lucht komen vallen. Ik heb gespaard, gerekend, geschrapt. Maar het voelt juist. En ik prijs mezelf gelukkig dat het kan.
Want minder werken… dat is niet minder leven. Integendeel.
📋 Mei-missie: geëvalueerd, gefaald én gefietst
De maand mei begon ik met goeie moed en een lijstje. Een missie, zo noem ik dat. Klinkt heldhaftiger dan "to do” en het voelt net iets minder dramatisch als je het dan niet helemaal haalt. Dus bij deze, de terugblik op mijn mei-missie.
❌ 3 boeken lezen (zonder schaamte af en toe met een koek erbij).
Tja. Laat ik zeggen dat ik vooral veel bladzijdes bedoeld heb om te lezen. Boekenliefde is er nog steeds, maar de tijd of de goesting? Die was even op vakantie.
✔️ Met de fiets naar de bib samen met dochterlief.
Check! Met wind in de haren en een heleboel boekjes voor dochterlief.
❌ 2 nieuwe recepten uitproberen, hopelijk iets anders dan ‘pasta met iets erin’.
Euhm.. deze was ik uit het oog verloren. Ik had duidelijk geen zin in culinaire avonturen en koos voor makkelijk comfort food.
❌ Die knuffel afmaken die eigenlijk voor Pasen was bedoeld.
Hij kijkt me nog steeds half-af uit de mand aan. Misschien wordt het een zomerknuffel?
✔️ De tijdschriftstapel temmen, voordat er alweer een nieuwe editie in de bus valt.
Half gelukt. Ik heb gelezen, jawel! Maar de stapel plant zich voort. Er zijn alweer twee nieuwe exemplaren toegekomen. Ik probeer nu te lezen vóór de volgende golf komt.
🌼 Wat wil ik in juni anders doen?
Iets minder plannen, iets meer doen én vooral genieten van wat er al is. Dit is mijn juni-planning:
Dochterlief wordt 2 jaar. We vieren het gezellig met ons drietjes en doen er in het weekend een schepje bovenop met de grootouders, meter en peter.
De 2 boeken lezen die in mei stof lagen te vergaren. Herkansing!
Vaderdagverrassing voor vriendlief. Iets met een uitje, iets met cadeautjes.
Die knuffel afmaken die eigenlijk voor Pasen was bedoeld. Paas… zomerknuffel. Whatever. Dat ding moet af. Punt.
Avondje uit met vriendinnen. We hebben elkaar al veel te lang niet meer gezien.
Kortom, juni wordt zachter. Laat die zon maar komen! ☀️
💬 Wat heb jij niet gedaan in mei, maar was eigenlijk wel een goed idee geweest? 😉
Reageer op deze e-mail of laat een reactie achter in de comments.
✍️ Leesvoer
Inspirerende artikels, weetjes of grappige verhalen die ik graag met jullie deel:
Zo’n wijze woorden in deze nieuwsbrief van Xandora Kotsi: De kooi stond open, maar ik bleef tegen de spijlen aan vliegen”. Of wat denk je van de zin “Eigenaarschap begint waar slachtofferschap stopt” of “de kooi zit niet op slot, jij hebt de sleutel in handen”.
Ik genoot van deze week vol alledaagse romantiek.
Kinderen zijn natuur en horen dus niet vastgelijmd aan een scherm. Kinderen zijn mini-mensjes met modderhanden, nieuwsgierige blikken en een ingebouwde drang om overal op te klimmen. Daarom probeer ik elke dag met onze dochter naar buiten te gaan. Een rondje op haar driewieler. Wandelen in het bos. Fietsen naar de bibliotheek. Kleine dingen, met grote effecten. Voor haar én voor mij. Want ik merkte dat ik zelf veel te veel tijd achter een scherm doorbracht, en dat was één van de redenen waarom ik minder ging werken. De tijd die vrijkomt, vul ik nu bewust in de buitenlucht. Nog even, en ze gaat naar school. Dan komt de realiteit van muren, stoelen en binnen spelen. Daarom nu: extra veel zon, wind, modder, gras en regenplassen.
📚 Ik las
Een vlot geschreven verhaal over imperfectie, verbinding en hoe mooi het leven kan zijn als je stopt met alles onder controle te willen houden. Napolitano schrijft met warmte en diepgang zonder te vervallen in clichés. Je bent prachtig is een boek dat blijft nazinderen. ★★★★☆
Wat ik écht van dit boek vond? Dat lees je hieronder.👇
📘 Letterliefde • Mei 2025
Laatst had ik weer zo’n boek. Eentje dat je openslaat met goede moed, dan drie bladzijden leest, denkt “hmm… misschien straks”. Maar het bleef knagen, dus ik gaf het een tweede kans. En jawel, ik werd beloond. Wat begon als een aarzelende kennismaking, groeide uit tot een meeslepende relatie met drie zussen die ik stiekem als penvriendinnen wil adopteren. Ze zijn rommelig, emotioneel, koppig en zó menselijk. Kortom, heerlijk gezelschap.
📺 Ik keek naar
Adolescence ★★★☆☆
Als ouder kijk je toch nét iets anders naar een serie over pubers die ontsporen. Adolescence op Netflix begint dan ook meteen stevig: een tienerjongen vermoordt een meisje. De rest van de reeks zoomt in op het waarom. Of beter: probeert dat te doen.
De eerste afleveringen grijpen je vast. Je voelt het ongemak van de ouders, de paniek, de pogingen om grip te krijgen op iets wat al lang ontspoord is. Als kijker zit je op het puntje van je zetel, want: wat is er in hemelsnaam gebeurd? Maar naarmate de serie vordert, zakt de spanning een beetje weg.
Sterk uitgangspunt, zeker als je zelf kinderen hebt en je stiekem afvraagt wat er allemaal onder die puberhuid schuilt. Maar tegen het einde bleef ik vooral zitten met één frustrerende vraag: ja maar… wáárom deed hij het nu echt?
📺 Te zien op: Netflix (4 afleveringen)
🧠 Voor fans van: psychologische drama’s, ouderleed en pubers met geheimen.
🤷♀️ Trigger warning: onbevredigende antwoorden en existentiële oudertwijfel.
The Four Seasons ★★★★★
Deze serie voelt als een weekendje weg met je beste vrienden: een beetje chaotisch, af en toe gênant, maar vooral hartverwarmend en hilarisch.
Vier koppels, vier seizoenen en een hoop onuitgesproken frustraties en misverstanden die op tafel belanden, samen met de tapas en de wijn. Wat begint als een idyllisch vriendenuitje, verandert al snel in een cocktail van kleine drama’s, grote ego’s en semi-passieve agressie met een glimlach.
De serie blijft licht, grappig en vooral heerlijk ontspannend. Ideaal kijkvoer na een lange werkdag. Seizoen 2? Graag!
📺 Te zien op: Netflix (8 afleveringen)
🍷 Voor fans van: Friends, relatiedynamiek en mensen die net iets te eerlijk zijn na drie glazen wijn.
🎬 Kijktip: bingewatch met snacks.
Nieuwsbrief gemist?
Dit verscheen in mei:





















Mijn dochter is nu 2.5 en die gooit nu haar jas op de grond als ze hem aan moet doen en die zegt nu als ze de jas verkeerd om dreigt aan te trekken "Dat ist niet goed" en loopt er dan heel demonstratief omheen om het aan de andere kant opnieuw te proberen. En dan kijken of wij wel zien dat ze zelf zag dat het niet goed ging
Leuk weer om te lezen! 😊 Ik heb in mei mezelf weer een beetje bij de kladden gegrepen en meer gedaan dan ik eigenlijk van plan was, behalve dan de afspraak maken voor de grote beurt van mijn auto...... 😬 Adolescence staat ook nog op mijn to-watch lijstje! En leuk dat je mijn post over het romantiseren van mijn leven met plezier hebt gelezen en hebt gedeeld 🙏🏼 En natuurlijk alvast gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter! 🌸☀🥳